Busa i skogen = bra?

Okej, ja hade då tänkt att jag skulle göra mitt första åsiktsinlägg idag... eller ja inatt kanske man säger.
 
TRIMMA VARJE DAG I PADDOCKEN/BUSA I SKOGEN
Själv är jag en sådan som mestadels rider ut. Med bara för det så betyder det ju själv klart att jag inte jobbar hästen osv. Men mest för att jag tycker det är mysigt och att det är helt enkelt mer friare. Ifall jag rider fem sex gånger i veckan, så är minst fyra utav de uteritter. Och alla är inte slappa uteritter.
 
MEN SKIT I DET NU, det jag vill få fram med detta är att...
hästar som varje/typ varje dag är i paddocken och trimmas jämt och ständigt. Visst vissa hästar funkar med det!
Men helt ärligt tror jag att mer än hälften av alla hästar hade inte tyckt om det. Gandhi till exempel hade tappat glöden direkt, blivit seg (som hon kan vara ändå ibland, men nu snackar vi super duper seg typ. Och hoppat som en struts. Och blivit mer än en hemsk märr.
Att ut och rida i naturen, klättra och mysa, det är BRA för hästen. Se nya saker, men även känna sig fri. Hästar är liksom inga jävla maskiner.
Musklerna blir starkare av att rida ut, klart som fan att de blir det i paddocken, men inte på samma sätt.
Att jobba och samla ihop en häst ute är sjukt viktigt och bra för lyckas man med det, så vet man både det att hästen faktiskt litar på en och sen även det att man vet om att det går, det går liksom faktiskt att jobba sin häst ute, man vet att sin häst/ponny som är under en som faktiskt jobbar och koncenterar sig på dig och din ridning och inte otäcka soptunnor eller konstiga saker i någon skog och detta är väldigt viktigt. Detta har Gandhi faktiskt ganska nyligen börjat att lära sig då det finns ganska mycket att titta på...
 
Men det viktigaste av allt är ju att, någon gång när man rider ut så ska tyglarna inte vara spända hela tiden. Man ska busa lite. Och man ska köra på lite race. Släppa hästen och låta det gå lite som den vill. Detta är iförsig inget måste det som kommer här nu men att hoppa lite naturthinder. Till exempel jag, jag hoppar typ stenmurar, visserligen inte så höga. Men det är ändå någonting.
Även ifall man kanske inte kan tro det så är det så himla viktigt att varje fall rida ut. Man måste på något sätt också låta hästarna vara HÄSTAR. Och sen kommer det ju helt klart ge positiva saker. Bättre relation mellan häst och ryttare. Och hästarna kan trivas bättre, bli piggare och när det i varje fall gäller hoppningen så kan de få så mycket bättre framåtbjudning.
 
Liten ful video här också
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback