Min krönika till skolan

För gammal?

Jag är i år 16 år gammal. Jag är liten för min ålder, väger inte så mycket.

Jag hade innan en stor, maffig b-ponny. Så jag fick sluta rida när jag var 13 bara för att jag var för gammal för att få hopptävla. Och det var ju det som jag ville göra.

 

Det ska ju inte spela någon roll hur gammal man är. När jag var 13 så var jag lika liten, och vägde lika mycket som en 10 åring.

 

Det finns ju tretton åringar som väger mycket, och är långa också. Men bara för att de är tretton och mindre år så får de sitta och rida på smäcker och liten b-ponny. Men en fjorton åring som tjugo kilo mindre får det inte.

 

Det är ju likadant, ska det finnas någon åldersgräns på hur gammal man ska få vara för att man ska få rida en c-ponny och större? För det finns ju små flickor som man ser ute på tävlingar som rider på tok för stora hästar. Och det kan också skada hästen, dock inte i ryggen kanske. Men de som är mindre är ofta hårdare i handen, och då dra till för mycket i munnen på hästen. Så ska det väl inte heller vara?

 

Jag tycker hellre att det ska vara en längd och en viss vikt för att man ska få rida en b-ponny. Och inte att man bara får vara max 13 år.

Ifall man skulle kanske få vara 1,50cm och väga kanske 40kg.

 

Och jag kan förstå att det kan vara ‘’elakt’’ mot dessa 13 åringarna som är tjocka och inte får rida för att de väger för mycket. Men helt ärligt, är det inte hästen som man ska tänka på? Är det inte då lika elakt att trycka ut en nätt tjej som faktiskt hade kunnat rida ponnyn i MINST ett år till? Det är samma sak.

 

Och det som är grejen är att denna reglen gäller för a-ponny och b-ponny att man bara får vara 13 år för att hopptävla de. Och sen när det kommer till c- och d-ponny så får man bara vara 18 år för att få tävla de.  

 

Så för att denna ponnyn ska få det bättre så tycker jag att man ska sätta en gräns på vikt och längd! Och även att det ska bli rättvisare.

Detta är då min krönika som jag skulle skriva i min svenska uppsats. Och detta är någonting som jag verkligen står för!
 
 
Världens finaste lilla b-ponny.
 
 
/h
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback